Na een week en 269km was er nog iets meer dan 1/8e over. We hebben de de tank weer vol gedaan voor 10.97 euro. Dat komt op een verbruik 4.08cent per km of 40,8 euro voor 1000km, wat eigenlijk nog een stukje zuiniger is dan mijn vewachtingen.
Heel toevallig was er nog iemand die ook voor de eerste keer CNG kwam tanken, onder de begeleiding van Diederik, een medewerker van DATS24. Er is een tweede CNG pomp maar we bleven even wachten om een praatje te kunnen slaan. De mede-CNG'er reed met een Fiat 500L en heeft voor +- 13kg getankt.
De medewerker van DATS24 vertelde dat het gas in het tankstation onder een druk van 250 à 290bar bewaard wordt, terwijl het in de tank van de wagen onder een druk van 200bar opgeslagen wordt. Hierdoor kan je iets meer tanken dan wat er in de specificaties van de wagen staat. Onze tank kan volgens volkswagen 11kg bevatten, maar we hebben voor 10.45 kg getankt alhoewel er nog 1.5kg in zat, dus een kleine 12kg in totaal.
Ook is het zo dat er bij koud weer meer getankt kan worden dan bij hogere temperaturen.
Het tanken was eenvoudig en nam niet meer tijd in beslag dan traditioneel tanken:
- Pistool koppelen op de vulmond van de tank en hendel indrukken zodat deze vergrendeld
- Op de start knop drukken, de tank wordt gevuld.
- Tijdens het tanken pinkt de stop knop. Eens vol stopt die met pinken.
Onderbreken kan ook eerder met de stop knop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten